Pilastra dels voltors, 275m V+/6a oblig. (Paret d’Aragó, Montrebei)

Ja feia temps que em rondava la idea d’escalar a Montrebei, però sempre m’havien dit que no estava preparada per aquell tipus d’escalada, poc equipada i de compromís. Però per fi, aquest cap de setmana hi he escalat! amb en Jordi i en Marc, molt bona companyia per una iniciació així :)

Divendres en Jordi, en Marc i jo anem cap a Montrebei, on passem nit a l’esplanada que hi ha just on comença la pista que ens porta al cim del Montsec d’Estall.

En quant a la via, molt recomanable. És una vi amb escàs equipament que combina les plaques amb els diedres, que transcorren per un roca d’excel·lent qualitat.

Descripció de la via

• Nom: Pilastra dels voltors, 275m V+/6a oblig.
  • Situació: Paret d’Aragó. Montrebei
  • Equipament: reunions variades, alguns de parabolts, altres de pitons, altres que cal reforçar i algun de desequipada
  • Material: nosaltres portàvem un joc de friends fins el 3 i joc de tascons de números petits
  • Horari: nosaltres vam tardar 5 hores en cordada de tres
  • Parking: anem per la carretera de Viella fins el poble de Viacamp (més amunt de Tolva) i allà agafem la pista principal fins un trencant a mà esquerra direcció sempre a Montgai, fins arribar a un marcat tallafocs, aquí agafem la pista de l’esquerra amb baixada, i també bona pista, fins arribar a una petita bassa, aquí aparquem.
  • Aproximació: comencem a caminar per la pista fins al cim del Monsec d’Estall, des d’allà baixem al primer coll i remuntem un segon cim i anem seguint les fites que ens porten a l’inici de la feixa dels esparrecs que baixa cap a peu de via. La baixada és algu complicada, cal anar desgrimpant fins a trobar una placa amb cordes per fer un ràpel. Seguirem trobant fites fins a trobar una canal un pel amagada que ens portara a peu de via. (1:30 – 2 hores aprox.)
  • Descens: anirem resseguint el tallat de paret fins a trobar la pista per on hem vingut. (2h.aprox.)

Ressenya de la via

L1, 30m V

Aquest llarg el fa en Jordi. Va tota l’estona en flanqueig cap a la dreta. Primer amb passos de V i posteriorment de IV+. Llarg completament desequipat però que es deixa fer molt bé. Reunió de ptions just a sota de la placa de 6a del segon llarg.

En Jordi al primer llarg

L2, 35m V+/6a

Aquest llarg ja el tenia en ment des de la nit anterior, ial fer l’aproximació i veure la placa des de lluny ja vaig dir que me’l quedava :)

Una placa guapissima que va per molt bona roca, tot un disfrute de llarg. Esta molt equipat amb pitons, ponts de roca, algun parabolt. Jo no vaig col·locar material extra però no esta de més si poseu alguna cosa. Reunió de parabolts.

Foto feta des de la R2. Placa de 6a guapissima

L3, 30m 6c

Llarg de placa de 6c, molt fina i per sort molt ben equipat i no obligada. En Marc se la va ben currar. Els passos durs estan a l’inici del llarg, i posteriorment va perdent dificultat però on deixa d’haver-hi assegurances. Reunió de parabolts.

Placa de 6c al tercer llarg

L4, 20m 6a+

Llarg amb una entrada un pel dura de 6a+ on és important col·locar bé els peus. Esta equipada amb dos pitons, la resta de llarg és un diedre sense res d’equipament i que desploma un pel. Sincerament vaig al·lucinar una mica amb aquest llarg, esta més que clar que els diedres no se’m donen bé. Era una diedre que no presentava massa dificultat i tot i que vaig pujar sense penjar-me de la corda, no em vaig notar prou suelta mentres el feia.

En Jordi al quart llarg

L5, 40m V+/6a

Aquest llarg em tocava a mi, però com que era un altre diedre i com que no m’havia quedat bon gust de boca de l’anterior llarg els vaig dir als nanos a veure si me’l perdonaven i el feien un d’ells. El va acabar fent el Marc.  Segurament si m’hi hagués posat de primera me’l hauria tret, potser és el que hauria d’haver fet, posar-m’hi, però era la primera vegada que escalava a Montrebei i potser no calia apretar-me tant… o potser si…

L’entrada al diedre i els dos metres que li segueixen son el més dur del llarg. Aquests passos estan protegits amb dos pitons. A continuació el diedre va perdent dificultat i com a conseqüència deixa d’haver-hi assegurances però és fàcil de protegir.

En Marc al cinquè llarg

L6, 45m V

D’aquest si que ja no m’escaquejava. Llarg completament desequipat, però que des de la reunió no feia pinta de ser massa difícil. Entrada per un diedre, potser una mica per la seva dreta. Un cop s’acaba el diedre fem un flanqueig a l’esquerra. La roca comença a empitjorar, però la dificultat del llarg va perdent, passant per trams de IV de roca molt trencada. En aquest llarg s’ha d’anar al lloro del fregament de les cordes. Utilitzar cintes llargues.Reunió de dos pitons en una lleixa força gran, just sota d’un diedre vermellós. Des d’aquesta reunió hi han unes vistes impressionant de la paret de Catalunya, per mi la primera vegada que la veia, increïble!

R6 i de fons la Paret de Catalunya

L7, 40m V+/6a

El llarg més guapo de tota la via, juntament amb el segon. Aquest comença per un gran diedre, vermellos i amb molt bon canto. Posteriorment segueix per passos de bavaresa, per després fer un flanqueig a la dreta per una placa. Reunió desequipada.