Estasen, 800m 80º/IV (Encantat petit)

Dissabte en Marcel i jo marxem cap a Esport. El parking del parc esta ple de neu i no s’hi pot aparcar, així que dormim a Espot. Diumenge ens llevem a les 3, però fins a les 4:15h. no comencem a caminar. L’aproximació és llarga si es fa des del poble. Després de 3 hores de patejada arribem a peu de corredor.

La inclinació general del corredor esta entre els 50º i 65º i el recorregut es bastant evident. Assegurar-se en és bastant fàcil, la roca te bones fisures on els friends entren bé.

Degut a la neu que havia caigut el passat dimecres els primers llargs els podem fer sense corda, els piolets es claven de maravella i fent dos picades de peu tens un bon forat per fer un repòs.

Primers llargs de la via

Seguim així fins que la canal es fa més estreta i trobem el primer ressalt d’uns 3 o 4 metres amb una inclinació de 85º. Aquí ja decidim encordar-nos. A peu de ressalt hi ha un pitó.

Seguim per una rampa de gel fi amb un pitó a la banda esquerra.

La següent tirada és molt fàcil, una rampa de neu “tova” amb un munt de fisures al cantó esquerra on els friends entren de maravella. Faig reunió en un pito que hi ha just abans de començar un tram de mixte, fàcil però d’anar-s’ho mirant. El farem amb tendència a la dreta.

A partir d’aquí venen els dos trams més dificils de la via, dos llargs de mixte, molt justos de gel. El primer és el més complicat però de bona protecció, on ens haurem de saber col·locar bé, passarem per la banda esquerra del bloc suspes.

El següent llarg és més fàcil però també és en mixte i aeri, passem entre bloc de pedra fins que arribem a dalt la cresta.

Seguirem uns metres cap a l’esquerra on trobarem la primera instal·lació de ràpel. El primer ràpel el farem com si baixessim per la vall que queda a l’altra canto del refu. Després de 3 ràpels més arribarem al coll on acaba la Canal Central que separa els dos Encantats.

Va ser un dia i una via increïble, una via de les com fins ara no havia fet, una via exigent, de compromis i molt molt llarga. Vam arribar a les 21:30h. al cotxe, 17 hores d’activitat sense parar. Va ser una bona curtida per mi. I me’n adono de que encara em falta rodatge per poder fer vies d’aquestes de manera autosuficient, s’ha d’anar per feina, anar molt rodat en alpinisme… però algun dia segur que arriben :)

Informació de la via

• Via: Estasen
  • Orientació: NW
  • Metres: 800m
  • Dificultat: 80º/IV
  • Material: friends del 0,5 al 2, pitons de rigor, alguns tascons, bagues llargues
  • Equipament: equipament molt escas, trobem algun pitó en algun llarg i les reunions no estan equipades
  • Més informació: revista Vertex nº226 i al bloc Jugando en la montaña
  • Aproximació: des d’Espot agafem la carretera que puja cap al Prat Pierró, un cop al parking agafem el camí que surt a la dreta i que passa per unes passareles de fusta. El cami creu la carretera però nosaltre seguirem recta. Aquest camí ens portara fins al refugi (2h.). Un cop al refugi anirem fins a la porta i d’alla surt un camí descendent que anira amb tendencia a l’esquerra cap als Encantats i peu de via de l’Estasen (40min).
  • Descens: un cop al cim anem en direcció al coll que separa als dos Encantats, allà trobem la primera instal·lació de ràpel. Important! el ràpel el fem per l’altra vall, la oposada al reugi. Després ja anirem trobat altres instal·lacions de ràpel, en total 4 ràpels (R1 25m, R2 25m, R3 55m i R4 60m). Un cop al coll, nosaltres vam baixar per la Canal Central. Vam poder baixar caminant per neu tova i de força gruix fins gairebé a peu de via, on vam trobar una instal·lació de ràpel de dos pitons,baha i mahion i que vam aprofitar per arribar ja a peu de canal (vam fer servir les dues cordes de 60). L’altra opció és flanquejar l’Encantat gran i anar a buscar la ruta normal com diu la ressenyade la revista Vertex.

Ressenya feta per en Lluc

Etiquetes: , , , , , ,

8 responses to “Estasen, 800m 80º/IV (Encantat petit)”

1. Buscador d'Indrets says :

nosaltres al final esquí a Bielsa, quina neu!! espectacular!! veig que tu has trobat el teu gel. tens alguna foto de la central??? la voliem fer aviat.

2. BusyBee says :

Hola Neus!

L’Estasen la vaig fer la el finde del 6-7, aquest finde passat he estat a Izas, també buscant gel.

Tal i com vam trobar la Canal Central, no crec que t’agradi massa fer-la, no tenia cap mena d’interes, era una rampa de neu, una mica rostoll amb aquelles condicions. Hi han moltes millors coses per fer abans que aquesta, a part ara encara hi haurà més paquet amb aquestes últimes nevades.

Jo a veure si vaig a fer una mica més de gel aquest finde que bé, que s’ha d’aprofitar :)

Us vau fixar com estaven les cascades a Bielsa?

3. edunz says :

epa Núria, felicitats per l’aventura!
    jo li tinc l’ull ficat a la canal central amb esquís… però buf, aquí si que ha d’estar tot ben lligat…

4. NEUS says :

ALGO PODRIDET ESTAVA EL GEL PER LA NEU CAIGUDA, A LA BOCA NORD HI HAVIA ALGUNA CORDADA. EL GEL DE LA BOCA NORD A UNES VIES QUE ES TROBEN MOLT ALTES (NO RECORDO EL NOM) ES VEIEN PROU BÉ.
    BOCA SUD, MOLT POQUES CORDADES I GEL PODRIT I AIGUA EN ALGUNA, ALGÚ A SUEÑOS DEL AGUA.
    VALLE PINETA, MOLTA NEU, SALT DE L’IRLANDES TAPADA DE NEU. LA SARRA AMB AIGUA.
    SI NECESSITES ALGUNA FOTO ALGUNA COSA TINC O INFO D’ALGUNA EN CONCRET M’HO COMENTES.

5. joan says :

Què bona, i des d’Espot!

Enhorabona!!

6. Xavi says :

Felicitats per les vies, per aquesta i la dels Encantats, un parell de “viots”. Això ja comença a ser activitat de nivell!

7. BusyBee says :

Bones Edu, Joan i Xavi!

Moltes gràcies per les felicitacions :)

Les dues activitats vans ser dures, una per la durada de l’activitat (Estasen) i l’altra per la continuïtat (izas), han estat unes bones curtides, sort que m’agraden les tonyines :D

A veure com es presenten aquest 4 dies de setmana santa, esperem que la meteo i condicions ens acompanyin i tots puguem gaudir de l’alpinisme.