Dona i Esports de Muntanya 2008. Iniciació a l’alpinsime

panoramica_petita

Aquest cap de setmana passat vaig començar el curs d’Iniciació a l’alpinisme que organitza la FEEC. És un curs exclusiu per a dones. El curs esta dividit en dos caps de setmana, de moment us faré el resum del primer.

Dissabte 10 i diumenge 11 de gener

Aquest cap de setmana el curs es realitzava a Coll de Pal, Parc Natural del Cadí-Moixeró. Tot i que el dia no acompanyava (estava nevant) vam iniciar el curs. Ens van fer una breu explicació dels objectius del cap de setmana i del curs. Ens posem l’arva, agafem la pala i la sonda (per què si només anàvem a fer una volta per fora del refugi? doncs per un tema de responsabilitat dels mateixos monitors) i cap a fora. Toquen 5 noies per a cada monitor, em sembla que érem de 15 a 20 noies.

Contingut del dissabte

  • progressió per neu amb piolet.
  • progressió per neu amb piolet + grampons.
  • què és un ancoratge? i tipus d’ancoratges. Vam posar en pràctica els següents: piolet en T, piolet vertical, bolet de neu.
  • autoatrurades. autoatrurada amb piolet i grampons, autoatrurada només amb piolet, autoatrurada sense pmaterial. Caigudes de front, d’esquena, panxa amunt o a baix.
  • ràpels: descens amb nus dinàmic, descens amb reverso + machard.
  • nusos bàsics: vuit, nus de cinta plana, machard, dinàmic.

Contingut del diumenge

  • posar en pràctica tot el que s’ha explicat el dia anterior.
  • aprenem un nou sistema d’ancoratge, el de l’objecte enterrat, tornem a practicar el sistema de ràpel.
  • com assegurar al company quan ha de passar per un tram delicat i com ens assegurara ell a nosaltres un cop l’hagi acabat.
  • repetim sistemes d’autoaturada.

Conclusió del cap de setmana: En un principi jo em vaig voler apuntar al curs de perfeccionament, però per poder-lo fer era obligatori fer el d’iniciació (no vaig tenir més remei). Anava amb la idea de que coses sempre se’n poden aprendre, encara que sigui només una, sabia que tot hi haver fet algun corredor i una mica d’escalada el gel, estic molt verda en tema d’ancoratges, assegurar al company, maniobres… i per tot això no em va saber greu haver-lo de fer. La meva sorpresa ha estat en la quantitat de coses que ha apres, no m’ho esperava! i lo millor, les he pogut posar en practica. Alguns direu… tot això ho pots aprendre llegir un llibre… si, teniu raó (ja m’estic llegint un, Montañismo la libertad de las cimas [us el recomano, ho toca tot], però on trobaré algú que vulgui passar un dia a la neu practicant aquestes coses? que vulgui fer un bolet de neu i provar el que aguanta… La conclusió? que m’ha agradat molt aquest cap de setmana i crec que tot això que m’han ensenyat em serà útil.

rapel

Autor: Ricard. Maniobra del ràpel.

assegurant

Autor: Eli. Jo assegurant a l’Eli.

Per als tafaners… el curs (dos caps de setmana) costa 60 euros amb allotjament, sopar i esmorzar inclòs, prou bé, no? ;)

Dissabte 17 i diumenge 18 de gener

Aquest cap de setmana passat hem anar a Vallter. Vam estar allotjades al súper Hostal Pastuira, allà vam estar com unes reines, quin sopar… com vam dormir (feia calor i tot)… quin esmorzar…!!! millor no podia ser.

Anem a per els continguts d’aquest cap de setmana.

Contingut del dissabte

  • orientació: van preparar un recorregut amb uns punt per on havíem de passat. Ens van fer calcular la distancia entre ells, el desnivell i el temps apròx. que tardaríem en arribar. Saber on esta el nord i orientar el mapa correctament.
  • ascensió per una petit pala assegurant-nos entre nosaltres, mitjançant ancoratges de neu o en roca.
  • repassem com es munta un ràpel i maniobres de descens.
  • com funciona l’arva, la pala, la sonda i com trobar una persona soterrada per una allau.
  • com formar un refugi de neu per passar-hi la nit.
  • ens passen un vídeo de seguretat a la muntanya, explicat per en Xavi, bomber dels GRAE

Contingut del diumenge

Aquest dia consistia en posar en pràctica tot el que havíem apres aquest dos caps de setmana. Ens van assignar una companya de cordada, un monitor i un recorregut a fer. Al meu grup, que érem la Maijo (companya de cordada), l’Anna i la Susana ens va tocar una petita canal situada a l’esquerra de la Canal Amagada de Gra de Fajol petit, no sé ni si te nom.

imatge_001

Autor: Marc. Foto de grup moment abans de començar l’aproximació.

Vam pujar tota la canal sense encordar-nos, en cap moment ningú va demanar treure la corda. En el inici, la canal estava amb neu tova i en alguns llocs la neu arribava mes amunt del genoll.

imatge_002

Autor: Marc. L’Anna i la Susana en un moment de l’ascensió

imatge_003

Autor: Marc. Fem un petit descans

Ja més amunt, a meitat de canal anàvem trobant pales de neu més dura però es podia pujar sense problemes.

imatge_004

Autor: Marc. La Susana fent els últims passos
abans d’arribar al cim del Gra de Fajol petit

L’ascensió va anar molt bé, diria que vam tardar 1h. 30 min en pujar o potser 2 h. però més no crec. Cap al final de la canal vam tenir un petit ensurt que no al explicar, per sort no va passar res :)

imatge_005

Autor: Marc. Foto de grup al cim del Gra de Fajol petit

Estic a l’espera de que em passin la foto del grup sencer per finalitzar el post. Des d’aquí envio molt records a tots els que vam fer el curs, tant a les noies com als monitors, i felicitar aquests últims per la feina que han fet, que l’han fet molt bé, per les ganes que han posat perquè nosaltres aprenguéssim i entenguéssim tota la matèria, per les rialles i moments compartits, que han estat molt bons, per… tot :)

dscn7327

Autor desconegut. Foto del grup Dona i Esports de Muntanya 2008

Etiquetes: , , , , ,

4 responses to “Dona i Esports de Muntanya 2008. Iniciació a l’alpinsime”

  1. NEUS says :

    APA!!!! JO ESTIC FENT EL D’ESQUÍ DE MUNTANYA!!!! COINCIDENCIES!!!

  2. BusyBee says :

    Hola Neus!!

    que tal guapa? Nosaltres ja hem acabat el curs, però jo el 31 de gener començo el d’alpinisme de perfeccionament, per el que m’han dit pinta bé :D

    Jo últimament m’estic sorprenent de la quantitat de coincidències que em trobo!

    Monitors del curs que coneixen amics meus, que a mi ja em tenien vista i que han estat professors del noi que em va iniciar a la muntanya.

    Noi que se’m presenta aquest diumenge i resulta que treballa a la meva botiga habitual de compra de material de muntanya i que ja m’havia atès algun cop.

    … entre altres. El món de la muntanya es tant petit…

    P.D A veure quin dia coincideixo amb tu ;)

  3. Namasté says :

    Hola campiona! Ei, què guai, curs de Dones i esports! i d’alpinisme! Saps, coneixo a la Maijo, vaig fer de monitora en un curs d’iniciació a l’escalada i ella hi era, quina gràcia, el món és petit, oi?
    Pel que em demanaves d’Estels del Sud, nosaltres vam agafar un taxi (4×4) i com que èrem 4 persones ens va sortir bé de preu. Et deixa al refugi de Caro i llavors vas fins a Beseit. Així va ser…
    Fa una mica de ràbia pagar i agafar-lo però després val la pena.
    Res més, seguim en contacte!
    Petonets**

  4. BusyBee says :

    Ostres tu, al final canvi de plans altre cop, quin mal finde, ja podria fer un temps esplèndid i no tindria cap problema. Al final deixarem la sortida d’Estels del Sud per la primavera que farà mes caloreta i es farà mes agradable. Dissabte anirem al Montseny, a pujar al Turó de l’Home, en plan passeig i ja de pas m’ensenyaran el funcionament de les càmeres reflex digitals i ho posaré en pràctica a veure que en surt.

    Diumenge? encara un incògnit, potser ens llencem a la piscina i anem a fer l’Estreta o alguna altre de Vallter, però ja veurem, sinó pantxing total, que ja toca.

    Iguament gràcies per la informació :) Suposo que el dia que em decideixi a anar-hi ja aprofitaré per fer el circuit sencer :)

    Bon cap de setmana a tothom!

Deixa un comentari

